Bilder tar allt större utrymme i social medier

Från Åre på mitt Instagram häromveckan

Från Åre på mitt Instagram i vintras

Användningen av bilder i sociala medier blir allt vanligare. Videoklipp har varit med ett tag nu, och Youtube är idag rankat som en av de fem vanligaste kanalerna i sociala medier.

Under 2012 steg användningen av bilder med raketfart. “Show, no tell” blev ledordet under det gångna året och förutom att antalet bilder ökade på Facebook började bildbaserade kanaler som Instagram och Pinterest användas allt flitigare. Under hösten blev Pinterest företagspassat och det var ytterligare ett bevis på trenden. Enligt färsk statistik genererar ett inlägg som inkluderar bild betydligt mer engagemang än ett inlägg med bara text gör.

Att lägga upp bilder går snabbt, det är smidigt, och enkelt att göra statusuppdateringar “i farten”. Som bilden ovan. Den är tagen och lagd på Instagram och Facebook inom ett par sekunder samtidigt som mitt sällskap satte på sig skidorna. Hade jag behövt skriva ett inlägg för att beskriva samma intryck hade de andra hunnit långt utom synhåll innan jag hade skrivit klart. Nu vet mina följare att jag åker skidor i Åre i fantastiskt snölandskap och att jag precis ska ha eller haft en paus. Känslan finns där. Och den känslan en bild förmedlar är precis varför Instagram har blivit så enormt populärt.

Trenden är intressant och jag gillar det visuella modet i sociala medier. Kanske för att jag själv gillar att fotografera och den känsla en bild kan förmedla. Men jag vill inte bara ha bilder. Att blanda en stämningsfull eller talande bild med en väl skriven text. Det är det optimala. Men likväl som det räcker med bara en text kan det självklart ibland räcka med en bild också.

En bild säger ju som bekant mer än tusen ord.

 

This entry was posted in Debatt, Instagram. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>