Varför mäta sig i Klout, Peerindex och Kred?

Det är en fråga jag ställt mig (och fått höra) många gånger. Visst, det är absolut bra att det numer finns mätverktyg specifikt för dina social media insatser. Det har efterfrågats en tid. Men vad säger dessa mätverktyg egentligen? Både en hel del och inte så mycket.
Förvirrande? Ja, kanske. Men viktigast av allt, ta det inte på för stort allvar. Och jämför dig framför allt inte för mycket med andra.

Jag rekommenderar den som är aktiv inom sociala medier att registrerar sig och mäta sina värden. Men bara för sin egen skull. Då är det rätt kul. Roligt att se den egna utvecklingen.  Och bara du själv vet hur du skaffat dig din score.

Att få en hög Klout score är ganska svårt, så deppa inte ihop. Det är inte alltid dina followers retweetar eller svarar på dina inlägg även om de tycker de är bra. Men det betyder inte att de inte lyssnar eller läser, eller påverkas.

Att få en hög score via bilder på söta hundvalpar (”gilla om du tycker hunden är söt”) eller i förväg preparerade Twitter och Facebook inlägg som spottas ut varje morgon och kväll med käcka Carpe diem hälsningar är det inte lika svårt. Det har dessutom visat sig att mätverktygen är lite ostadiga och inte alltid logiska i sina mätningar.

Jag chattade för några dagar sedan med en kille i tonåren från USA som hade en relativt hög Klout. Men kan han räknas som en viktig ”influencer”  per automatik för de konversationer han har med sina vänner i sociala medier? Jag tycker inte det. Och det tyckte inte han heller.

Själv har jag en Klout som rör sig mellan 50-55, det är helt OK tycker jag, för de insatser jag gör. Men det är min egen insats, och bara jag kan bedöma om den är ok.

Ibland ägnar jag flera dagar i rad åt strategiarbete eller läser på och fördjupar mig i något ämne, twittrar och facebookar åt andra och glömmer nästan bort mina egna privata konton.

Så min Klout score. Den säger inte så mycket om vad jag kan, i praktiken.

 

This entry was posted in Debatt, klout. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>