5 snabba om Facebook annonsering

1. Hitta din målgrupp. Facebook erbjuder en fantastisk möjlighet att rikta din annonsering till rätt målgrupp. Det är väl investerad tid när du sätter dig ner och tänker ut så mycket som möjligt fakta som möjligt som du vet om din målgrupp. På Facebook har möjlighet att rikta din annons bland annat en viss åldersgrupp, geografiskt område, kön, intressen mm. Allt tack vare att varje användare uppmuntras att fylla i dessa uppgifter när man registrerar sitt konto på facebook. Denna information är en guldgruva för dig i din annonsering.

2. Innehåll. Givetvis. Att du formulerar dig rätt är A och O. Skriv ner idéer på erbjudanden, skriv om, fundera, och skriv om igen. Både text och rubrik. Tills det känns rätt. Kolla på hur konkurrenter och andra annonsörer har gjort och vilka du gillar. Låt dig inspireras, utan att för den skull kopiera. Om kom ihåg. Det är ingen tidningsannons som gått i tryck och sedan är låst. Denna annons kan du editera.

3. Testa dig fram. Skriv ett par olika annonser, skicka ut dem och se vilken som ger mest genomslag. Notera vad som verkar vara vinnande koncept.

4. Använd bilder. Vårt öga dras till bilder och vi klickar betydligt oftare på en annons med bilder. Välj dina bilder med omsorg. De ska representera erbjudandet och ofta krävs olika blider till olika annonser.

5. Följ upp. Glöm inte statistiken. Följ upp dina annonser noga. Koppla dem till ett verktyg som tex Google Analytics och analysera hur det gått.

Lycka till!

 

 

Posted in Facebook, Tips | Leave a comment